Moleküllerdeki kimyasal bağlar ayırt edildi

Bilim adamları, moleküllerin, atomları arasındaki bağların görülebileceği kadar ayrıntılı görüntülerini elde ederek ilk kez moleküllerdeki kimyasal bağları birbirinden ayırt etmeyi başardı.

İsviçre'nin Zürih kentindeki IBM merkezinde temassız atomik kuvvet mikroskobu (AFM) kullanarak moleküllerin şimdiye kadarki en ayrıntılı görüntülerini elde eden Fransız ve İspanyol bilim adamları, grafin taneciklerini andıran polisiklik aromatik hidrokarbonundaki atomik bağ düzenini ve atomik bağların uzunluğunu ortaya çıkardı.

İnsanoğlunun kimyasal tepkimeler sırasında elektronların nasıl hareket ettiğini görmesine olanak tanıyan görüntüler "Science" dergisinde yayımlandı.

Görüntülerde elektronların yüksek ve düşük yoğunlukları parlak ve karanlık noktalar olarak görülüyor.

Bir yüzeyden geçirilen minik bir metal ucun örnek üzerinde aşağı yukarı oynatılmasıyla mikro düzeydeki sapmaları ölçen AFM'yi kullanan IBM bilim adamları, molekülün ayrıntılı görüntüsünü elde etmek için bir karbon ve bir oksijen atomundan oluşan polisiklik aromatik hidrokarbonu AFM ile inceledi.

2009 yılında bilim tarihinde ilk kez bir molekülün görüntüsünü elde eden bilim adamları, yeni çalışmanın farklı atomik bağların farklı fiziksel oranlara sahip olduğunu ortayla çıkardığını söyledi.

Çalışmanın, yeni kuşak yüksek-bant genişliğine sahip telsiz iletişim ve elektronik göstergeler gibi uygulamalar açısından büyük önem taşıdığı bildirildi.